Dunraven (Sha`b Mahmoud, Beacon Rock)
Lokalizacja: 27,70558; 34,12968 (miejsce kotwiczenia łodzi)
Przecinamy w poprzek wejście do zatoki sueskiej i zatrzymujemy się w odległości siedmiu mil morskich na zachód od półwyspu Ras Muhammad. Po drodze lekko falowało, w miejscu postoju morze jest gładkie jak stół. Do wody wchodzimy chwilę przed zachodem słońca, więc wszyscy muszą pamiętać o zabraniu latarek.
W latach 70 XX wieku wrak stał się słynny dzięki pogłoskom mówiącym, iż niegdyś należał do flotylli, słynnego Lawrence’a z Arabii. Statek miał wozić kosztowności pozwalające kupować broń i zaopatrzenie dla arabskich powstańców walczących z imperium Tureckim. Czy ta romantyczna i burzliwa historia jest prawdziwa? O tym powiemy później.
Rafa, o którą rozbił się SS Dunraven, dziś oznaczona jest latarnią morską. Nasza łódź kotwiczy po wschodniej skały stronie właśnie w pobliżu latarni. Na miejsce nurkowania udajemy się zodiakami. Do wody wskakujemy bezpośrednio nad wrakiem i natychmiast się zanurzamy. Statek jest leżącą do góry dnem stalową, popękaną skorupą. Jego wygląd w zapadających ciemnościach przywodzi na myśl stary garnek. Kadłub jest porośnięty koralem, przez chwilę myślę, że wygląda jak naturalna rafa. Po chwili zmieniam zdanie, kształt jest jednak zbyt regularny. Do środka wpływamy przez wyrwę w powłoce w okolicach rufy, wewnątrz doskonale widoczny jest metalowy szkielet statku zbudowany z połączonych wielkimi nitami kształtowników. Przestrzeni we wraku jest dość sporo, dalej nieco się zwęża, płyniemy gęsiego. W pękniętym kadłubie znajdują się duże otwory, które pozwalają na łatwą penetrację wraku i obejrzenie kotłów oraz wielu innych przewróconych metalowych elementów wyposażenia.
Wypływamy przez kolejną wielką wyrwę, prosto w ogromną ławicę małych przeźroczystych rybek (glassfish). Po wyjściu na zewnątrz porywa nas łagodny prąd prowadzący pomiędzy wielkimi blokami rafy, jakby powyrywanymi z równej kiedyś ściany. Wielkie skaliste klocki rozrzucone niedbale kryją bogactwo życia. Płyniemy na północ.
Spotykamy beżowego kraba, wiele bardzo ładnych pomarańczowych skrzydlic. Widzimy dwie ogromne szkaradnice i okazałe mureny. Dunraven jest interesującym miejscem do nurkowania, właśnie ze względu na występujące tu licznie zwierzęta (grouper, jackfish, scorpionfish i crocodilefish). Miejsce jest znakomite do uprawiania makrofotografii. Najładniejsza rafa znajduje się pomiędzy 15 a 20 metrem. Ukoronowaniem tego nurkowania jest hiszpańska tancerka pięknie prezentująca swoje wdzięki.
Dostrzegamy przed sobą błyskacz umieszczony pod łodzią. Podczas dziennych nurkowań nasza łódź oznaczona jest od spodu flagą, w nocy załoga opuszcza pod wodę pulsujące światło. Na powierzchni wita nas pełnia księżyca.
Wrak był najprawdopodobniej znany miejscowym rybakom od pokoleń, ale odkryto go dla reszty świata w 1977 roku. Statek zidentyfikowano dopiero kilka lat później, po odnalezieniu resztek zastawy stołowej z nazwą SS Dunraven. Wtedy stało się jasne, że historia wiążąca wrak z Lawrencem z Arabii, krążąca w okresie pomiędzy odkryciem z zidentyfikowaniem jednostki, była jedynie romantyczną legendą.
Warunki (październik): brak fali, widoczność doskonała, głębokość: 26,7 m, czas: 59 minut, temperatura: 26oC. Minimalne wymagania: Advanced OWD (30 m).
Organizator wyprawy: Krzysztof Haracz instruktor nurkowania, Szkoła Nurkowania Dive Point ze Szczecina.
SS Dunraven – brytyjski statek parowo-żaglowy wybudowany w Newcastle upon Tyne w stoczni C. Mitchell and C. Iron Ship Builders w 1872 roku. Miał długość 81,6 metra i 9,8 metra szerokości oraz 1600 ton ładowności. Napędzany był dwucylindrowym silnikiem parowym, posiadał też żagle. Osiągał prędkość maksymalną 8 węzłów. W styczniu 1876 roku statek wypłynął z Liverpoolu do Bombaju załadowany stalą i drewnem, powrócić miał wioząc przyprawy i bawełnę. Niestety w drodze powrotnej w dniu 25 kwietnia 1876 r., zatonął po uderzeniu w rafę nieopodal Sha`b Mahmoud tuż przy wejściu do Zatoki Sueskiej na Morzu Czerwonym (okolica Szarm el-Szejk). Podjęto próbę ratowania jednostki, jednak 14 godzin po zderzeniu statek zatonął. Cała 25 osobowa załoga uratowała się. Do zdarzenia doszło w wyniku błędu załogi, która myślała, że znajduje się już dalej w zatoce, a tym czasem statek był w innym miejscu i płynął prosto na rafę. Po tym incydencie British Board of Trade uznało, że winę ponosi Kapitan Edward Richards Care, któremu za stwierdzone niedbalstwo na rok zawieszono licencję kapitańską.
Materiały źródłowe:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_shipwrecks_in_1876
http://www.touregypt.net/vdc/Dunraven.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Dunraven
https://divezone.net/divesite/dunraven-wreck#comments
https://www.visitcaymanislands.com/en-us/isdhf/isdhf-bios/howard-rosenstein